Upravit stránku
02.10.2019Bimova Eva

Hrst sezónních dobrot smíchejte s pořádnou porcí oblíbeného sportu, přidejte kopu drobných radostí a špetku odpočinku navíc. Recept na báječný podzim se zdá být snadný, ve skutečnosti ale místo skvělé kondice a dobré nálady máme tendenci podléhat chmurám. Přinášíme tipy na ingredience, s nimiž podzimem proplouváme s energií a chutí do života.

Podzim v kuchyni
Jak asi všichni víme, základem podzimní vitality jsou vitamíny, jak pro posílení imunity, tak na obranu před proslulou únavou. Jenže málo platné, na syrové ovoce a zeleninu už nemíváme takovou chuť jako v parném létě. Ideálním řešením se tak stávají polévky, které zároveň tělo krásně zahřejí. Své místo v podzimním menu mají i saláty. Stačí jen přidat některé další suroviny a výživnější variantu, po které tělo na podzim přímo volá, máte připravenou. Klasikou je salát z červené řepy s grilovaným sýrem, třeba kozím. Originální svačinou či přílohou je i teplý bramborový salát s vařeným vejcem a zelenými fazolkami.

Naším podzimním tipem je ale skvělý salát, který snadno připravíte z různých druhů ohřátých konzervovaných fazolí, do nichž přidáte cibuli a čerstvou zeleninu dle chuti. Výborně se hodí rajčata a papriky. Pak už jen stačí dochutit bylinkami a zálivkou z olivového oleje. Do salátu můžete přidat i další luštěniny, například cizrnu. Velkou výhodou luštěnin je, že představují cenný zdroj železa, tedy stopového prvku, který přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání. Vstřebatelnost železa z rostlinných zdrojů podpoří, když spolu s potravinami, které jsou na něj bohaté, konzumujete zdroj vitamínu C. Součástí zálivky tak může být například citrónová šťáva.

Tělocvik nejen pro školáky
S létem pro řadu z nás končí spousta příležitostí k pohybu spojených s dovolenkovými výlety. Na druhou stranu se po nepravidelném prázdninovém režimu na začátku školního roku vracíme k běžné denní rutině a je jen na nás, co všechno bude její součástí. Právě na podzim tak máte příležitost vytvořit ve svém rozvrhu hodin pár volných okének pro sport – a vůbec nevadí, že dávno nepatříte ke školou povinným.

Jste-li příznivcem základních přirozených pohybů jako chůze, jízda na kole či plavání, není žádný důvod s nimi s příchodem deštivějších dnů končit. První možnost je držet se pořekadla, že není špatné počasí, jen špatně zvolené oblečení. Druhou jsou skupinové lekce, na nichž si pohyb užijete pod vedením zkušených lektorů. Pro milovníky chůze se výborně hodí programy H.E.A.T. (neboli High Energy Aerobic Training), kdy speciální stroj na principu běžeckého pásu simuluje horské podmínky v prostředí fitness center a tělocvičen. Náročnost i intenzitu cvičení si určujete sami, a tak můžete bez obav začít, ať je vaše aktuální kondice jakákoliv. Variantou pro milovníky cyklistiky je například spinning, který už asi není třeba ani představovat.

Radost na každý den
Dny se krátí, počasí se zhoršuje a povinností v práci obvykle s nadcházejícím koncem roku přibývá. Ani tak se ale nenechte připravit o drobné radosti. Hřejivou domácí atmosféru vykouzlí nejrůznější aromalampy. Nebojte se vyzkoušet nové vůně. K odpočinku se kromě osvědčené levandule a meduňky výborně hodí třeba santalové dřevo.  Blaho pro tělo i duši představují i relaxační koupele, které si doma snadno připravíte díky pěnám, olejům či solím.

Ideální podzimní výbavou je i tekutý doplněk stravy Salus Floradix Železo+. Kromě železa v dobře vstřebatelné formě glukonátu železnatého obsahuje i další látky přispívající ke snížení míry únavy a vyčerpání. Jsou jimi vitamíny B2, B6, B12 a C. Navíc je zdrojem vitamínu B1, který podporuje například normální činnost nervové soustavy a psychiky, což v pochmurných dnech přijde vhod. Více informací najdete ZDE. Doplněk stravy nenahrazuje pestrou a vyváženou stravu.