Upravit stránku
01.09.2017LIFTEC CZ spol. s r. o.železo 

Možná se i vy snažíte hlídat svůj jídelníček a volíte pestrou a vyváženou stravu. Stejně důležité jako konzumovat hodnotné a kvalitní potraviny je i to, aby naše tělo živiny z nich co nejvíce vstřebalo. I k tomu můžete skladbou menu přispět. Podívejte se spolu s námi, co si dopřát, aby vašemu tělu nechybělo železo. 

Po stopách železa

Nejprve si přibližme, jak to vlastně se železem v lidském organismu je. Tělo dospělého člověka obsahuje přibližně 3,5 až 5 gramů železa. Nejvíce železa se nachází v červeném krevním barvivu hemoglobinu. To potřebují naše červené krvinky k tomu, aby mohly správně fungovat, tedy zajišťovat dobré zásobování všech tělesných buněk kyslíkem. Železo je však nezbytné nejen pro krvetvorbu, ale také například pro normální fungování imunitního systému.  Protože si naše tělo neumí tento stopový prvek samo vytvořit, je na nás, abychom ho doplňovali. Ve stravě denně přijímáme asi 10 až 15 mg železa, z toho naše tenké střevo vstřebá jen 10 až 15 %, zbytek se vyloučí.

Jak na doplnění železa?

Nejlépe vstřebatelné je takzvané hemové železo, které je obsaženo v mase. Velmi bohatá na železo jsou játra, ale pokud jste si je zrovna neoblíbili, je významným zdrojem i červené maso, například libové hovězí. Cenným zdrojem železa, i když v hůře vstřebatelné formě, jsou i potraviny rostlinného původu, například ořechy, luštěniny, obiloviny, broskve, meruňky, hroznové víno a rozinky, mořské řasy, ale i datle. Na vstřebávání železa má příznivý vliv, když spolu s ním konzumujete vitamín C. Může jít buď o ovoce či zeleninu bohaté na tento vitamín nebo například o sklenici pomerančové nebo citrónové šťávy. V případě doplňků stravy patří k velmi dobře vstřebatelné formě glukonát železnatý, který obsahuje Floradix® Železo+, v němž pro lepší vstřebatelnost nechybí ani vitamín C. 

 

S čím raději počkat

Existují také látky, které takzvanou biologickou dostupnost železa snižují. Patří k nim například tanin, který bývá obsažen i v čaji nebo kávě. Proto bychom se měli těmto nápojům ihned po jídle bohatém na železo vyhnout. K látkám, které snižují vstřebávání železa, patří také fytin (obsažený v obilovinách, rýži a sóje), kyselina šťavelová (vyskytuje se například ve špenátu a rebarboře) nebo vápník v mléčných výrobcích. 

Vyzkoušejte:

Tekutý doplněk stravy Floradix® Železo+ s vyváženým složením obsahuje dobře vstřebatelné organické železo i látky podporující jeho vstřebávání. Konkrétně jde o vitamín C a výtažky z ovocných šťáv, které podporují trávení, brání zácpě, a navíc dodávají přípravku příjemnou ovocnou chuť. Nechybí ani další tělu prospěšné látky, jako jsou vitamíny skupiny B a výtažky z bylin, k nimž patří kopřiva, špenát nebo fenykl.